|
|
|
Modernismul
de frontiera/modernismul eclectic
In paralel, fondul mai
tolerant si sincretic al modernismului romanesc a permis si o interesanta
conciliere (atit teoretica, cit si practica) cu cautarile originale ale unui
spirit national in arhitectura. In general in proiecte de mica anvergura (locuinte,
cluburi, etc.), arhitecti ca, in primul rind, Octav Doicescu (principalul
reprezentant al acestei linii stilistice: cartierul U.C.B., biblioteca si
clubul nautic din parcul Herastrau, din Bucuresti si multe vile, etc.), dar
si Henriette Delavrancea-Gibory, Ion Boceanu, Horia Creanga, Duiliu Marcu,
etc. au realizat fara ostentatie un pitoresc modern, cu elemente de factura
vernaculara.
Din punct de vedere teoretic,
expresia acestei concilieri se gaseste si in paginile revistei Arhitectura
scrise de Florea Stanculescu, dar mai ales in teoria critica originala dezvoltata
de G.M. Cantacuzino: el sustine ca adevarata arhitectura nationala nu se va
putea realiza decit dupa ce arhitectura romaneasca va fi absorbit lectia functionalismului,
pe care il considera o metoda impusa de spiritul timpului, dar care trebuie
sa fie decantata prin filtrul traditiei.
|
|
|
|