|
|
|
Noua
problematica si orientarile ultimului deceniu
Pe acest fond, reconectarea,
dupa 1989, a arhitecturii romanesti la cultura arhitecturala europeana s-a
dovedit a fi foarte dificila, lucru care se reflecta in ultimii zece ani de
arhitectura.
Revenirea la practica
liberala a profesiunii, reprezentarea si protectia profesiunii in aceste noi
conditii, intocmirea planurilor de dezvoltare ale oraselor (si a regulamentelor
de constructie aferente), refacerea listei de monumente istorice (a structurilor
si a legislatiei de protectie a lor), recladirea unei culturi profesionale,
conectarea la ideile contemporane, asimilarea critica a noilor tehnologii,
etc. sint actiuni de lunga durata, deci in curs. In plus, investitia publica
este aproape nula, iar cea privata, redusa. Inafara de locuinte (individuale
si imobile mici), arhitectura interioara a magazinelor, desi program de "arhitectura
efemera", a capatat o tot mai mare importanta; de asemenea, in lipsa spatiilor
de birouri, au inceput sa se construiasca astfel de cladiri (mai ales filiale
de banci) sau sa se faca reconversia unor cladiri vechi in birouri pentru
noile companii.
Dupa cincizeci de ani
de intrerupere s-a reluat constructia de biserici, aducind o noua problematica,
cu care arhitectii nu mai erau familiarizati. In aceste conditii, cea mai
mare parte a proiectelor si constructiilor executate nu au inca suficienta
substanta sau continua inertial decorativismul perioadei precedente; ca urmare
constructiile interesante sint putine (multe raminind in stadiul de proiect),
si, cel mai adesea, de mica anvergura. Trebuie mentionate realizarile atelierului
Serban Sturdza (19, orfelinatul din Timisoara, biserica reformata din, etc.),
care, alaturi de alte ateliere (Radu Radoslav si Andreescu&Gaivoronschi) formeaza
in jurul Scolii de arhitectura din Timisoara (reinfiintata in 1990) o miscare
regionala incearcind sa reinoade firele intrerupte ale evolutiei, precum si
proiectele atelierului Dorin Stefan din Bucuresti (filialele BCR din Ghencea
- 1986 si din - 1987, etc.), care reprezinta o alta linie de cautari, rafinate
si originale.
Evenimentele arhitecturale
cele mai importante si care ar trebui sa aibe un impact considerabil asupra
arhitecturii si orasului, le constituie insa cele doua mari concursuri initiate
de Uniunea Arhitectilor din Romania (reactivata dupa declinul din perioada
Ceausescu) si anume: sistematizarea pietei Revolutiei din Bucuresti - 1987
(premiul I: arh. Franz si Marina Echeriu din Innsbruck/Austria) si, mai ales,
concursul international "Bucuresti 2000", organizat impreuna cu Uniunea Internationala
a Arhitectilor in 1986 (premiul I: atelierul condus de arh. Meinhart von GerKan
din Hamburg). Ele reprezinta o noua deschidere oferita dezvoltarii Bucurestiului
si garantia evolutiei arhitecturii romanesti pe o baza puternic fundamentata
profesional.
|
|
|
|